اولین قدم برای شروع تجارت چیست ؟

اگر هنوز اول راه هستید و نمی‌دانید به عنوان یک تاجر بین‎الملل به چه چیزهایی نیاز  دارید اجازه بدید لیستی از مراحل را به شما تقدیم کنم، برای شروع از صفر شما باید 6 مورد مهم را بدانید و از اینجا شروع کنید


۱. تحقیقات بازار

تحقیقات بازار یعنی بفهمی مشتریا چی می‌خوان، رقباهات چیکار می‌کنن و کدوم محصول بیشتر تقاضا داره. با شناخت درست بازار، می‌تونی بهتر تصمیم بگیری و ریسک کمتری کنی. برای این کار، سراغ گزارش‌های اقتصادی، آمار، گوگل ترندز یا حتی نظرسنجی‌ها برو. اینا کمک می‌کنن بفهمی تو چه حوزه‌ای جای رشد هست و کجا رقابت شدیده.

یه بخش مهم دیگه هم شناخت فرهنگ مصرف‌کننده‌ست؛ چون ممکنه یه محصول تو یه کشور محبوب باشه ولی جای دیگه اصلاً فروش نره. با این اطلاعات، راحت‌تر می‌تونی استراتژی بازاریابی و قیمت‌گذاری مناسبی بچینی.


۲. شناسایی نیازها و ترجیحات مشتریان

برای اینکه توی فروش موفق باشی، باید دقیق بدونی مشتریات دنبال چی‌ان و چی براشون ارزشمنده. یکی قیمت براش مهمه، یکی کیفیت، یکی هم فقط برند می‌خره. اگه این اولویت‌ها رو بشناسی، راحت‌تر می‌تونی محصولتو درست معرفی کنی.

راه‌هایی مثل نظرسنجی، بررسی نظرات کاربران یا تحلیل خرید مشتریا می‌تونن کمکت کنن. همین بازخوردها باعث می‌شن محصول و خدماتتو بهتر کنی. البته الان تجربه خرید هم مهمه؛ از بسته‌بندی گرفته تا پشتیبانی بعدش. حتی چیزایی مثل تفاوت‌های فرهنگی هم روی انتخاب مشتری تأثیر دارن. مثلاً یه رنگ خاص ممکنه تو یه کشور خوب باشه، ولی جای دیگه نه.

اگه از ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس استفاده کنی، راحت‌تر می‌تونی بفهمی مشتریات چجوری فکر می‌کنن و تبلیغاتتو دقیق‌تر هدف بگیری.


۳. انتخاب محصول یا خدمات

برای اینکه یه محصول تو بازار موفق باشه، اول باید ببینی اصلاً مشکلی از مشتری حل می‌کنه یا نه. بعدش باید بررسی کنی بازار چقدر اشباعه و آیا هنوز جا برای رشد داره. بعضی محصولات همیشه پرتقاضان، ولی بعضیا خیلی زود از مد می‌افتن. دنبال روندهای جدید باش، مثلاً الان محصولات مربوط به سلامت یا محیط‌زیست خیلی محبوب شدن. اما اینو باید یادت باشه، فقط فروش بالا مهم نیست؛ حاشیه سود هم مهمه. ممکنه یه محصول زیاد فروش بره ولی آخرش سودش کم باشه. ببین چقدر راحت می‌تونی اون محصول رو تهیه یا تولید کنی، چون بعضیا نیاز به زیرساخت خاص دارن.

در نهایت، محصولی خوبه که بشه براش بازاریابی کرد و داستان ساخت؛ چون بدون یه داستان جذاب، فروش سخت‌تر می‌شه.


آموزش قوانین تجارت


۴. تعیین استراتژی بازاریابی

استراتژی بازاریابی یعنی بدونی چطور مشتری جذب کنی و فروشتو بالا ببری. اول باید بازار هدفتو بشناسی و بفهمی مشتریات چه کسایی هستن. بعدش بسته به نوع کسب‌وکارت، کانال تبلیغاتی مناسب رو انتخاب کنی؛ مثلاً بعضیا تو اینستاگرام خوب جواب می‌گیرن، بعضیا با تبلیغات گوگل یا ایمیل مارکتینگ.

قیمت‌گذاری هم بخش مهمیه. باید تصمیم بگیری قیمت پایین بذاری که بیشتر بفروشی یا محصولتو به‌عنوان یه کالای لوکس معرفی کنی. از اون طرف، بازاریابی محتوا مثل نوشتن تو وبلاگ، ساخت ویدیو یا پست‌ گذاشتن تو شبکه‌های اجتماعی می‌تونه خیلی مؤثر باشه.

حتی تبلیغات دهان‌به‌دهان هم جواب می‌ده؛ اگه خدمات خوبی بدی، مشتریا خودشون معرفت می‌شن. مهم‌تر از همه اینه که مدام عملکرد تبلیغاتتو بررسی و بهترش کنی.


۵. مدیریت لجستیک و زنجیره تأمین

مدیریت لجستیک یعنی برنامه‌ریزی برای تأمین، انبار و حمل‌ونقل کالا. توی تجارت بین‌الملل، اگه ارسال و دریافت کالا درست مدیریت نشه، ممکنه با تأخیر روبه‌رو شی و مشتریاتو از دست بدی.

هزینه حمل‌ونقل هم بخش بزرگی از مخارج کسب‌وکاره، پس باید دنبال راه‌هایی برای کم‌کردن اون باشی؛ مثلاً با شرکت‌های معتبر کار کنی و سر قیمت مذاکره کنی. بسته‌بندی درست هم خیلی مهمه، چون محصول نباید تو مسیر آسیب ببینه.

از اون طرف، باید با قوانین گمرکی کشور مقصد آشنا باشی تا به مشکل نخوری. داشتن یه سیستم مدیریت موجودی هم کمک می‌کنه همیشه انبارتو کنترل کنی و از کمبود یا انباشت کالا جلوگیری کنی.


۶. رعایت مقررات و قوانین

توی تجارت بین‌الملل، شناخت قوانین کشور مقصد خیلی مهمه. بعضی کشورها روی ورود بعضی کالاها محدودیت دارن، پس قبل از ارسال حتماً بررسی کن که محصولت مجوز ورود داره یا نه.

قوانین مالیاتی هم فرق می‌کنه؛ مثلاً ممکنه برای کالاهای وارداتی مالیات بر ارزش افزوده بگیرن که رو سود نهاییت تأثیر می‌ذاره. از طرفی، باید ببینی محصولت با استانداردهای کیفی و بهداشتی اون کشور سازگاره یا نه. بعضی کالاها، مثل محصولات غذایی، نیاز به گواهینامه‌های خاص دارن.

قوانین گمرکی هم ممکنه پیچیده باشه، برای همین بهتره از یه مشاور یا کارگزار گمرک کمک بگیری. رعایت این نکات کمک می‌کنه تجارتت بی‌دردسر و ماندگار باشه.